Translate

zaterdag 9 april 2016

Tellen we onze zegeningen genoeg?




Laatst kwam iets heel erg bij mij binnen.
Ik sprak iemand die in de loop van haar leven blind geworden is.
En het raakte me met name omdat zij er erg mooi mee omgaat.
Ze klaagt niet, stelt zich altijd erg zachtaardig op en lijkt echt van het leven te (willen) genieten. Dus dat hield me bezig, ze had gewoon grote indruk op mij gemaakt, als mens en in haar levenshouding.

Op een goede dag vatte ik de koe bij de horens en deed het volgende, toen ik een keer alleen thuis was. Ik stelde me voor dat ik blind was. Ik liep door het huis, ging even de tuin in om de geuren op te snuiven. Ik schonk mezelf  een glas water in en deed zelfs een plas op het toilet, behoorlijk netjes eigenlijk. Kortom, ik probeerde de blinde uit te hangen en me voor te stellen hoe dat zou zijn. Het lukte me wel zeker een kwartier lang en vond het verbijsterend moeilijk. Ik werd niet alleen bevangen door een grote hulpeloosheid maar vond het ook heel benauwend.

Ik zei tegen God: “Mijn God, als dit me ooit zou overkomen, zou ik U vragen om me te genezen want ik vind het ondraaglijk moeilijk. Ik vind het verschrikkelijk en beloof  U alle andere moeilijkheden in mijn leven met verve te dragen. Ik zal dan nooit meer klagen, alles met geduld dragen, alles met moed doorstaan. Maar aub niet dit. Ik vind het zo erg om Uw mooie schepping niet meer te kunnen zien. De dauw op een blad, een bloem, de luchten, de gezichten van de mensen als ik met ze praat, het is te erg. Geneest U mij aub?”

En toen deed ik mijn  ogen open en zag alles weer. Uw wonderschone schepping, de omgeving, de huid van mijn handen, alles, alles, alles. En ik was zo dankbaar met het leven, zo dankbaar alleen omdat ik kon zien, alleen omdat ik kon zien.

Zou U hier iets over willen zeggen?

Eigenlijk is dat niet nodig.
Jij hebt op mooie wijze aangetoond dat de mens zich nauwelijks of niet realiseert hoeveel van zijn leven bestaat uit giften, talenten, bijzondere eigenschappen die allen niet vanzelfsprekend zijn. Jouw verhaal is een vleesgeworden “tel jouw zegeningen”.
Het zou mooi zijn als meer mensen vaker deze oefening zouden betrachten.
Men zou gelukkiger, dankbaarder, milder en liefdevoller worden.
Wees jij gezegend met jouw actie.

Wees jullie allen gezegend

Nr. 326