Translate

maandag 18 juli 2016

Sterven is bijna altijd gruwelijk (Sterven, 2)



Mijn God, ik schrik er toch wel van, telkens opnieuw, hoe vaak mensen een zwaar sterfbed hebben. Ik dacht er vroeger heel romantisch over. Je wordt wijs oud, en gaat na een kort ziekbed over tot een beter leven. En wat zie ik om me heen, mensen die worstelen met de oude dag, langdurend ziek zijn, en met veel pijn en verlies van belangrijke functies  vaak ook nog stikkend doodgaan.
Ik ben absoluut niet bang voor de dood, maar ben zelf inmiddels wel heel huiverig over het sterven.  Zou U hier iets over willen zeggen?

Het is waar, sterven is gruwelijk. De ziekte die het lichaam en de geest teistert en  een  verval naar afhankelijkheid met zich meebrengt. De geest die aangetast wordt door wanhoop en pijn. Het verdriet om de dierbaren achter te moeten laten. Een jonge moeder die sterft. Een astmapatiënt die stikkend doodgaat. Iemand met kanker in de botten die letterlijk uit elkaar valt, steeds wat breekt en onder gruwelijke pijnen sterft.
Ook al kan de medische wereld in een aantal landen de pijn nog wat verzachten en het sterven versnellen.
Het leven is een uitdaging, maar het sterven is een beproeving.

God kan hier niets aan afdoen. Het is de keerzijde van een aards leven in wording, in evolutie.
Het is de prijs die het leven betaalt om te mogen bestaan.
Het is het gruwelijke einde van een bestaan vol successen.
Het is de keerzijde van de medaille van fysiek  leven in al zijn schoonheid en successen.
De wonderbaarlijke groei van een foetus in de baarmoeder tot een autonoom nieuw aards leven.
De geheimnisvolle spijsvertering die met voeding via zenuw- en bloedbanen soepele spieren, helder denkende hersenen en genezende wonden schept.

Mijn zoon, Ik kan zo lang doorgaan met alle wonderbaarlijkheden van het aardse lichaam te noemen, dat jouw vraag steeds nietiger wordt, steeds minder belangrijk. Jouw vraag wordt dan zo relatief, dat je op een bepaald moment tegen Mij roept

“Stopt U maar, ik begrijp het, het is duidelijk, Uw boodschap. Ik zie dat wij mensen voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten. Dat wij alleen het leuke willen. We krijgen een leven van Goddelijke giften, wonderbaarlijke genezingen en indrukwekkende voorbeelden van vernuft. Het menselijk lichaam is het aller prachtigst instrument op aarde, zie hoe armzalig nog een robot werkt! U heeft Uw punt gemaakt. In de hele range van successen en wonderen van het menselijke leven is het niet eerlijk van me alleen een moeilijke zaak er uit te halen, die te vergroten en daar ontzettend over te zuchten. I rest my case”.

Intussen doet de geestelijke wereld er alles aan om een mens tijdens zijn sterfbed te ondersteunen met alle kracht, uithoudingsvermogen, liefde en rust die er maar te vergeven zijn. En het is altijd tijdelijk, daarna wacht de geestelijke genezing en een wonderbaarlijke weg in de geestelijke wereld.
Dank je voor jouw oprechte vraag.
Alle stervenden op aarde zijn zeer gezegend.
 
Wees jullie allen gezegend

Nr. 341