Translate

zaterdag 31 december 2016

Er is altijd hoop




Mijn God, ik vroeg me zo af op de valreep van het nieuwe jaar, of U nog een mooi perspectief voor ons had. Om eerlijk te zijn, had ik net wel gegoogeld op de grootste problemen van de wereld. Zeker om in de stemming te komen, vroeg ik me eerst af of U wel alle problemen van de mensheid hebt besproken, en op ListVerse.us vond ik de volgende lijst:

10. Drugmisbruik, 9. Het vluchtelingenprobleem, 8 Politieke en sociale instabiliteit, 7. Verspreiding van infectieziekten, 6. Klimaatverandering, 5. Oorlog en terrorisme 4. Onevenwichtige verdeling van financiële bronnen, 3. Hoge werkeloosheid of te weinig werk, 2. Bevolkingstoename en 1. Armoede en voedsel- en watercrisis.

Nou, ga er maar aanstaan, mensheid!
Ik heb ook even geGoogled op mooie gezegden over hoop, want dat kunnen we nu wel gebruiken, en ik trof de volgende aan:

Er was nooit een nacht of een probleem dat niet kon worden verslagen door de zonsopgang of door hoop (Bernard Williams)

Zou U hier op in willen gaan?

Mijn zoon, in de loop der jaren hebben we heel wat van genoemde problemen besproken. En om gelijk maar met de beeldspraak verder te gaan, geef Ik je tien hoopgevende ontwikkelingen, want na de nacht komt altijd de zonsopgang en na een probleem komt altijd een oplossing.

10. De vrouwenemancipatie blijft toenemen, 9. Steeds beter en meer beschikbaar onderwijs voor iedereen, 8. Toenemend zelfstandig denken van de mens, 7. Nieuwe technieken en uitvindingen tegen ziekten en milieuvervuiling, 6. Er zal een alternatief  komen voor de democratie, geschoeid op de leest van dorpsraden uit Afrika en Azië maar binnen het kader van internationale wetten. 5. De band met de innerlijke Godsvonk wordt belangrijker dan godsdiensten, 4. De mensheid gaat zich steeds meer verbonden voelen met de natuur, 3. Het wereldbewustzijn (mensheid èn moeder aarde) maakt door alle crises een grote stap, 2. Een nieuwe economisch systeem zal de mensheid bevrijden van de macht van het geld en veel vrije tijd geven en 1. De mensen wereldwijd raken steeds meer met elkaar verbonden.

Kortom, er is altijd hoop, want de weg van de mens door de rijstebrijberg is bijna ten einde.
Bernard Williams zij gezegend.

Wees jullie allen gezegend

Nr. 366