Translate

maandag 9 januari 2017

Een eenvoudig gebed (Huston Smith)




De godsdienstwetenschapper Huston Smith is overleden (97 jaar oud), zijn boeken over religie zijn met miljoenen verkocht en hij is over religie en religieuze ervaringen gaan schrijven nadat hij zelf een  religieuze ervaring had gehad door het gebruik van halllucinerende paddestoelen. Zijn werk getuigde altijd van groot respect voor alle godsdiensten, hoe dan ook.
Hij vertelde dat hij zijn favoriete gebed leerde van een negenjarige jongen:

“Lieve God, ik doe mijn best”

Zou U hier op in willen gaan?

Het is een wonderschoon gebed, omdat het laat zien, dat de negenjarige jongen rechtstreeks in contact stond met zijn Godsvonk. De liefde van God en het begrip van de mens, dat  je toch eigenlijk niet meer dan je best kunt doen, zitten hierin verwoord. Dit jongetje wist dat, Huston Smith wist dat, en daardoor kon hij met ruimte en respect schrijven over alle godsdiensten, en pleitte hij voor interreligieuze tolerantie *.
Doen zij immers niet ook allen hun best?

Toch kan een eenvoudig gebed krachtiger zijn en meer bijdragen aan wat er mogelijk is tussen God en de mens.
Want weet God immers niet al dat deze biddende mens zijn best doet? In dit gebed zit niets van het besef wat God doet en er zit niets in van de toekomst, over wat de biddende mens gaat proberen of ondernemen, want daarvoor gaan mensen in 99 % van de gevallen bidden.
Dus Ik stel voor, om het toch maar vooral te houden bij een eenvoudig gebed:

“Ik doe mijn best en ik weet dat U de rest doet”

Of:

“Helpt U mij mijn best te blijven doen?”

De negenjarige jongen en Huston Smith zijn gezegend.

Wees jullie allen gezegend

Nr. 367

*Trouw, 9-1-2017