Translate

woensdag 26 juli 2017

God grijpt natuurlijk regelmatig in (Wet van genade, wonderen, 1)



Mijn God, mag ik U vragen?

Ik geloofde vroeger dat alles wat er gebeurde, dat dat Uw wil was.
Later heb ik een tijd in reïncarnatie geloofd en gedacht dat alles wat je als mens overkomt jouw eigen schuld is.
Nu heb ik van U begrepen, dat veel van wat er gebeurt Uw wil is maar ook dat er veel gebeurt omdat uw wetten nu eenmaal bestaan. We zijn ook deel van de evolutionaire wetten en dus soms maken we dingen mee die niet bedoeld zijn. Dan staat de geestelijke wereld wel klaar met hulp maar intussen overkomt het ons maar! Eigenlijk toeval of dom pech dus.

Dus nu mijn worsteling. U bent almachtig dus alle verloopt volgens plan.
U bent gebonden aan Uw eigen (bij voorbeeld evolutionaire) wetten dus als een kind aan kanker sterft kan dat ook gewoon pech zijn, zwakke genen etc.

Maar het barst in de wereld ook van de verhalen waarbij de geestelijke wereld plotsklaps blijkt in te grijpen en mensen die iets onverklaarbaars meemaken. Ik noem, bij voorbeeld een baby die drie hoog uit het raam valt en niets mankeert. Of Saul die van zijn paard geslagen wordt en ineens een volgeling van Christus wordt. Of mijn pianolerares die van een hoge trap valt, voorover met zware tassen, en twee handen onder haar oksels voelt en die ineens beneden staat.

Nou ik weet het niet meer, wanneer gebeuren er dan wonderen en waarom, ook al gelooft bijna niemand dat meer.
Maar U weet het zeker wel hoe het zit!

Mijn zoon, Ik weet hoe het zit. Jij bent niet de enige die hiermee worstelt. Is dit niet het oude verhaal van de mens en zijn leed? Waarom, vraagt hij zich af,  maak ik dit mee?
Wat heeft God voorbestemd?
Wat laat God toe?
Wanneer grijpt God in volgens bijzondere inzichten en bijzondere wetten?
Deze drie scenario’s zal Ik jou schetsen.

  1. Weet dat God heel wat heeft voorbestemd.
En altijd is het rechtvaardig, noodzakelijk, nuttig, onvermijdelijk. God doet dat niet uit willekeur, maar uit wijsheid. En ook al klaagt de mens en zucht de mens en wil de mens anders, ooit zal hij erkennen dat het goed was. So far so good.

  1. Weet dat God ook heel wat toelaat.
Wat betekent dat nu weer, als God iets toelaat?  Als God iets toestaat, wil God dat dan eigenlijk niet? Ja inderdaad, God wil het dan niet. In één van de blogs is het voorbeeld genoemd  van iemand die een maagtumor krijgt omdat hij teveel koffie drinkt. God wil hem geen maagtumor bezorgen, dus hij hoeft ook niet te verzuchten: “het is Gods wil”, want dat is het niet. Gods wetten werken, en die zullen uiteindelijk de goede man inzichten brengen. Dus het komt goed. En als het een terminale kanker blijkt, sommige genen leiden hiernaar, dan geschieden alleen Gods wetten, niet Gods wil. Waarom zou God een moeder een terminale kanker bezorgen als ze haar kinderen moet verzorgen? God ziet dat gruwelijke leed ook. En dat wil God evenmin. Laten de moslims Inshalla ? zeggen, het is niet altijd zo. Het leven op aarde is vol gevaar, de evolutie kent keiharde wetten, de mens is zijn leven eigenlijk niet zeker. Maar wel zeker is, dat tijdens en aan het eind van die weg vol lotgevallen God die mens opvangt met alle liefde die er in de kosmos te  vergeven is.

  1. Weet dat God regelmatig ingrijpt volgens bijzondere inzichten en bijzondere wetten.
Nu komt het verwarrende en opwindende deel: soms grijpt God in tegen de wetten van de aarde in, tegen de wetten van de evolutie in, tegen de fysieke wetten in, omdat dan een andere wet geldt: de wet van de  genade, en dat is een hogere en sterkere wet. Daarom noem ik het een bijzondere wet, omdat deze wet minder vaak wordt toegepast op aarde dan de wetten die jullie kennen. Maar de verhalen erover zijn legio. Noem het wonderen. Noem het onverklaarbaar. Veel mensen ontkennen het bestaan van deze gebeurtenissen. Of men geef er achteraf een rare verklaring voor. Of met vergeet wat er gebeurd is. Maar het is heel simpel. Het gaat hier om een hogere wet.

En Ik kan jullie de werking eenvoudig verklaren. Een wonder wordt aan een mens verricht als die mens dit heeft verdiend (en daar horen zogenaamde ongelovigen ook bij) , als die mens veel heeft gebeden of als die mens een groot geloof heeft. Anders niet. En laat de mens God vertrouwen dat Het een reden heeft voor een wonder!
En voorbeelden van wonderen zullen worden gegeven in de volgende blogs om de genade van God te laten zien en om de mensheid hoop te geven.

Wees jullie allen gezegend

Nr. 395