Translate

donderdag 24 augustus 2017

Een wonder in mijn persoonlijke leven (Wet van genade, wonderen, 5)



Vele jaren geleden ging ik op verzoek van mijn zuster autorijlessen nemen. Zij zou er een aantal betalen. Ik had haar en haar kinderen geholpen, toen haar man stierf aan kanker.
Ik was heel slecht in de rijlessen, en mijn instructeur stond er na 33 lessen op dat ik eens opging voor het examen, om ervaring op te doen. Maar toen ik in de laatste les vlak vóór het examen nog vijf kapitale fouten maakte, gaf hij toe, toen ik het vroeg, dat hij bang was dat het examen afgebroken zou worden of zelfs dat ik zijn auto in de prak zou rijden. Tegelijkertijd deed een prijs leerling van hem examen, ongeveer dezelfde tijd, en we wisten samen wel wie zou slagen en wie niet. Ik zou mijn best doen om in ieder geval het examen niet afgebroken te laten worden door mijn grote incompetentie.

Ik moet vertellen, dat mijn moeder tegen mij had gezegd, dat ze voor me zou bidden, en later zei ze, dat ze tot mijn overleden zwager had gebeden, dat hij mij moest helpen, omdat ik zoveel had gedaan voor zijn vrouw en jonge kinderen. Maar dat wist ik niet. Mijn overleden zwager was overigens een zeer goede en rustig rijdende chauffeur.

De nacht ervoor had ik ook nog een dramatische nachtmerrie gehad, over het examen en hoe vreselijk het misging. Kortom, alles zag er niet goed uit voor mij.
Koud was ik naast de examinator ingestapt, of er overkwam mij een geweldige rust. Ik reed uitstekend, deed het spiegelwerk al rijdend zoals ik nog nooit gedaan had, en vertelde zelfs tijdens het rijden aan de examinator mijn nachtmerrie. Het was alsof ik zelf niet reed maar werd gereden door een zeer ervaren en goede chauffeur. Ik was zeer verbaasd, begreep er niets van en slaagde glansrijk voor mijn examen. Mijn instructeur kon het niet geloven, zeker niet toen bleek dat zijn prijs leerling was gezakt. Ik ben nog  verbaasd nu ik dit in herinnering breng. Uiteraard ben ik een goede chauffeur geworden, maar heb de eerste maanden wel zeer goed en met aandacht geoefend op rustige stukken.

Mijn zoon, het is heel eenvoudig. Je bent volledig overschaduwd door jouw zwager, die speciale toestemming had om in te grijpen. Jij had het slagen zeer verdiend, en jouw zwager was, eenmaal overgegaan tot een hoger leven, teruggeroepen door  de gebeden van jouw moeder. Hij was zeer verheugd iets terug te kunnen doen voor jou, die met zoveel liefde zijn verdrietige vrouw en jonge kinderen bijstond. Je leidde ze  vaak af met jouw humor.
Niet elk overleden mens is hier toe in staat, maar jouw zwager beschikte toen al over grote geestelijke kwaliteiten, vandaar dat alles vlekkeloos verliep.
Jouw zwager is gezegend.

Wees jullie allen gezegend

Nr. 399