Translate

zaterdag 1 maart 2014

Oordeel niet over het universum (Dalai Lama)




The Quote@thequote I find hope in the darkest of days, and focus in the brightest. I do not judge the universe. - Dalai Lama

Zou u deze tweet willen toelichten.

Waarom ga je er eerst niet zelf op in?

Oh graag.
Er is een Joods verhaal over een wijs man, die twee zakken in zijn jas had, met in ieder een papiertje. Als hij zich goed voelde en gelukkig was met het leven, haalde hij het ene papiertje uit zijn zak, waarop stond geschreven: “Stof bent u en tot stof zult gij wederkeren”. Opdat hij zich herinnerde, dat al het mooie wat hij beleefde niet vanzelfsprekend was.
En als hij gebukt ging onder de moeilijkheden des levens, pakte hij het andere papiertje uit zijn andere jaszak waarop stond geschreven:”de wereld is voor de mens gemaakt”, opdat hij moed putte in dat moment.

En nu ik: ik probeer me in mijn moeilijke momenten te herinneren, dat dat erbij hoort, dat ze er mogen zijn. Dat ik geen conclusies over mijn leven moet trekken, dat ik er ja tegen moet zeggen in liefde, gewoon alles accepteren wat er in het hier en nu is.
En ik probeer in mijn mooie momenten me voor te nemen me deze mooie momenten te herinneren als ik het moeilijk heb, en er intussen van te genieten.
En door dit alles te proberen, wil ik leren om ja te zeggen tegen alles in het leven, ja te zeggen tegen alles. Maar ik ben erg ontevreden over hoe vaak dat lukt. Zoiets.

Wees niet te streng voor jezelf. Blijf oefenen.
Maar dit is het dan. Hoop in donkere momenten vinden en aandacht geven aan de mooie momenten. En dit alles gelijkelijk accepteren, er ja tegen zeggen. En zoals de Dalai Lama dit zo mooi zegt, het universum hierom niet oordelen.
Niet oordelen, geen conclusies trekken, niet boos zijn op God. Niet denken dat alle moois in jouw leven jouw eigen verworvenheid is. Wie zal zeggen hoe alles gekomen is en hoeveel geluk men heeft? Kortom alles laten.
Maar er is nog iets anders.

“I find hope in the darkest of days, and focus in the brightest. I do not judge the universe”

Deze houding zal
  • de innerlijke tweestrijd verminderen
  • geestelijke energie sluizen naar mooiere daden in het leven
  • het ego kleiner maken
  • de persoonlijkheid doen groeien
  • je innerlijke rust brengen
  • je dichter bij God brengen.
Is dat niet hoopgevend, opdat je blijft oefenen?

De Dalai Lama is hierom gezegend.
Wees jullie allen gezegend