Translate

zaterdag 24 september 2016

Religie is de kunst van het onmogelijke (Peter Calvay)




Mijn God, ik kwam het volgende citaat tegen:

Politiek is slechts de kunst van het mogelijke, religie is de kunst van het onmogelijke.  Alleen de religie of relatie met God kan de harten van de mensen van binnen uit veranderen.*

Zou U daar op in willen gaan?

Dat doe Ik graag.
28 jaar geleden heb Ik dit boek op jouw pad gebracht en heb je over deze waarheid heen gelezen en nu is de tijd daar om er op in te gaan. Jij begrijpt het citaat nu. Zou jij er daarom eerst iets over willen zeggen?

Oh, jawel.
Politiek gaat toch vaak meer over wat hier en nu bereikt kan worden, maatschappelijk, ook al zijn er grote idealen. Maar die liggen wat moeilijker voor de grijp qua realisatie. En religie is eigenlijk ook een moeilijk realiseerbaar ideaal, maar door Uw aanwezigheid van binnen is het net of dit ideaal altijd roept, altijd confronteert, altijd dichtbij kan zijn en heel persoonlijk, door de roep van mijn geweten, Uw stem dus.
Dus mijn ervaring zegt: politiek belooft het en religie maakt het mogelijk.
In het hier en nu wenkt U: een handgebaar  van ons, een vriendelijk woord, het besef dat we allen kinderen  van God zijn, dat brengt het zo intens dichtbij, steeds opnieuw. Zo tastbaar, Uw roep, zo dichtbij, Uw aanwezigheid. Zo behulpzaam, Uw kracht. Zo eenvoudig, Uw energie. Zoiets?

Zoiets, Mijn zoon, je bent er dichterbij dan dertig jaar geleden. En het allerbelangrijkst zal Ik je nog noemen.
Politici zijn maar mensen, en leven hun idealen niet altijd zelf.
En God is in jullie de vleesgeworden Christus, de navolgbare Mohamed, het leven van Boeddha, de schoonheid van Krishna.
God is IN jullie en altijd beschikbaar, altijd navolgbaar, altijd dienstbaar, altijd liefdevol.
Dus jullie gids is niet een politiek leider, een mens, iemand op TV.
Jullie gids is een grote aanwezigheid, die jullie richt, jullie een richting wijst, jullie in het hart raakt, niet even, maar dag en nacht. God is jullie veranderaar, en een zeer betrouwbare aanwezigheid, IN JULLIE.

Wees jullie allen gezegend

*Zie In duisternis leren lopen van Rayner Torkington, p. 219

Nr. 351