Translate

zondag 1 maart 2015

Een Shinto heiligdom in Tokyo (Japan, 1)




Mijn God, ik heb 16 februari Atago Jinja*, een Shinto heiligdom uit 1603 bezocht. Het ligt in het hartje van Tokyo op een heuvel. Ik was overweldigd door de sfeer, de oude bomen, het meertje met Koi karpers, de verschillende heiligdommen, de hoekjes met gedenkstenen, de eerbewijzen, de briefjes die je in de tempel kunt opdragen aan de god van het vuur, van het water, van de bergen, ga maar door.

Zou U hier iets over willen zeggen?

Het is ook een overweldigende godsdienst, met een rijkdom aan rituelen, vormen van God en vooral het allerbelangrijkste een zeer makkelijke en toegankelijke manier om de gewone mens in zijn dagelijkse leven bij te staan.
Alle rituelen zijn gericht op het voeden van de hoop, het steunen van een zoekende, het overgeven van het lot, het vragen om zegeningen en het verkrijgen van gunsten.

De machten en krachten van God op aarde zoals die zich uiten in het vuur en het water, de aarde, de geest van bomen, van een berg, van een stad, van een rivier, van de voorouders,  die staan door deze godsdienst allen en onmiddellijk ter beschikking aan de gelovige.
Dit is één van de redenen, dat de Japanners gemiddeld genomen, het oudst worden ter wereld, het gezondst eten, veel compassie hebben voor de natuur, wanneer je het vergelijkt met andere volkeren.

Is je niet opgevallen, hoe schoon de straten zijn?
De Japanner zou het gevoel hebben, als hij wat op straat gooide, dat hij dat in zijn eigen huis deed. En dat gevoel is zeer correct. Dan doe je dat in jouw eigen huis. Want de aarde is jullie huis, het enige thuis wat jullie hebben. En dit ene dat ik noem, het afval op straat, of juist het gebrek eraan, is symbool voor een diepdoorleefd gevoel van de Japanse cultuur met haar omgeving.

De andere kant, de kernenergie, het doden van walvissen, de gokcultuur bewaren we voor een andere blog.

In vrijwel dezelfde tijd als de Boeddha kwam deze openbaring van het Shintoïsme op aarde, parallel hieraan en onafhankelijk hiervan.
En er is bijna geen godsdienst op aarde, die zo exclusief door één volk is gekoesterd en gebezigd en ontwikkeld als het Shintoïsme in Japan. Japan is immers een eiland.

En een monotheïst zou er ziek van worden, zo’n veelvormige godsdienst. God niet.
Want het is waar, dat de monotheïstisch godsdiensten de simpele waarheid koesteren, dat alles van God is en alleen God aanbeden mag worden en gedankt.
En het is waar, dat de Shintoïsten vaak vergeten, dat achter alle krachten en alle geesten God schuilt, alleen God, en niets anders. Maar dan mag het volgende gezegd worden.

De geestelijke wereld kijkt alleen naar wat iemand doet met zijn geloof, en dan is een Shintoistische Japanner met een groot hart voor zijn omgeving en zijn openstaan voor de hele geestelijke wereld meer waard dan een monotheïst. Voor het helder stellen is deze tegenstelling gebruikt.

Want deze monotheïst (Christen, Moslim, Jood) ontgaat regelmatig veel van de macht en pracht van God in de geestelijke wereld op aarde en via al Diens dienaren. De rijkdom van de vormen, de krachten en machten, de schakering van de veelheid, van allerlei energieën, van inspiraties, van uitstralingen, van situaties, van zegeningen verbonden met een wolk, een boom, een rivier, een bloem, een regenbui. En zonder gevoel voor dat alles wordt het al gauw een beetje bloedeloos.

Want de gewone mens is maar een gewone mens, zich ontwikkelend van aap naar geest, en in de lange weg van de evolutie zijn al die krachten en vormen en machten een mooie stimulans, een hulpmiddel, een gelegenheid om verder te komen, om het leven te overwinnen, te doorstaan, om hoop te houden.
En daarom heeft de geestelijke wereld het Shintoïsme zeer verwelkomd en zal dat blijven doen.

Wees jullie allen gezegend

Nr. 264
 
*De foto is een ander Shinto heiligdom