Translate

donderdag 24 mei 2012

I like to listen (Ernest Hemingway)





Ayurveda Schools@Ayurvedic_Acad_ “I like to listen. I have learned a great deal from listening carefully. Most people never listen”. Ernest Hemingway

Zou U deze tweet willen toelichten?

Misschien wil jij een begin maken, immers, als jij niet had leren luisteren, zou je Mijn stem niet kunnen horen?

Ja, eigenlijk is dat zo. Grappig, terwijl ik steeds maar bang ben, dat ik niet genoeg luister naar U, en dat ik niet goed luister.
Maar daar gaat U straks vast wat over zeggen, ook.

In mijn persoonlijke leven ben ik verbaasd over hoe matig mensen luisteren. Hoe ongeduldig ze zijn, als iemand een verhaal vertelt. En hoe ze eigenlijk wachten tot de ander is uitgepraat om verder te gaan met hun verhaal, hun mening, hun associaties, hun ervaringen. Alsof het alles zo interessant is.
Toch luister ik graag naar anderen. Ik houd van hun verhalen, ik voel daar wat bij. Daarnaast heb ik luisteren altijd een mooie manier gevonden om levenservaring op te doen via de verhalen van anderen.
En dat ik nu luister naar Uw stem. Hoe kan het toch?

Ik heb mijn hele leven naar U gezocht. Ik heb regelmatig gevoeld, dat U er was bij mooie muziek, een mooi stil moment of mooie natuur. Maar ook riepen die ervaringen bij mij altijd op: “Mijn god, waar ben ik U kwijtgeraakt, waar bent U, hoe kan ik dichter bij U komen?”
Dus wat kan ik er nog meer over zeggen dan dat veel mensen matig luisteren, dat ik dat wel probeer te doen, en dat U vast beter luistert naar ons dan wij naar U. Zoiets?

Ja dat is goed.
Mensen, die hun ego van de troon hebben gehaald, of die door moeilijkheden contact hebben gemaakt met hun innerlijk, die luisteren graag. Maar vooral ook, omdat ze het luisteren naar hun eigen ego niet meer zo interessant vinden.

Dit is Mijn stelling: mensen die goed luisteren, hebben de identificatie met hun ego verbroken, van nature, van karakter of door ervaringen. Ze vinden hun ego niet meer zo interessant, en hebben hierdoor een innerlijk contact gemaakt met hun hart en hun ziel.
Gevolg is, dat ze op een andere manier luisteren. Ze luisteren niet meer naar de vele egoverhalen van anderen, maar luisteren naar hun medemens, met liefde en met aandacht. Ze wachten vooral of ze meer horen dan het egoverhaal: een droom, een sterke emotie, een prachtige associatie, een innerlijk ervaring. Zoals je mooie schelpen en stenen op een strand kunt zoeken.


“I like to listen. I have learned a great deal from listening carefully. Most people never listen

Hemingway zegt: carefully. Zo luister je echt: zorgvuldig. Dan hoor je tussen de regels, dan hoor je het verhaal achter het verhaal, dan hoor je de verborgen smarten en verlangens, dan maak je hartecontact met jouw medemens, dan ga je in hun schoenen staan en ze begrijpen.
Dan is de geest van liefde gearriveerd.
Zo luistert de spirituele wereld altijd, zo luistert jullie beschermengel, zo luistert jullie ziel, zo luistert jullie“Mijn God”, zo kunnen jullie allen leren luisteren.
En weet, dat Wij alles horen van jullie maar jullie nog weinig van Ons.
En luisteren kun je pas als je stil geworden bent van binnen.
En jij, Mijn zoon, je hoort nog veel niet van wat Ik zeg, maar weet, dat je al veel meer hoort van jouw “Mijn God” dan menigeen. Dus wees gerust. En wees gezegend.

Wees jullie allen gezegend


Nr. 76