Translate

zondag 15 april 2012

Een Byzantijnse Paasmis en wijding van ikonen


Wilt U uitleggen wat in deze dienst geschiedt?

Je hebt zelf al gevoeld, dat het een zeer bijzondere dienst was. Er was een veelheid van geestelijke wezens aanwezig en de hele mis heeft gefungeerd als een transformatorhuisje voor het verspreiden van energie. Het was een geestelijke zegening voor alle kerkgangers en vervolgens voor de hele omgeving. Een genade voor jullie aanwezigen èn voor vele aanwezige overleden persoonlijkheden, die nog “zoekende” zijn. Waarom was de genade zo groot?


  • De Byzantijnse rituelen, speciaal met Pasen. Deze Byzantijnse vorm is sterk beïnvloed door de stichter: Chrysostemus, die zijn leven heeft doorgebracht in verbanning (vervuld van droefheid en heimwee) en in ascetisme. Hij heeft zijn strengheid en eenvoud in de ritus gestopt, die een energie uitstraalt van soberheid, kracht, eenvoud en liefde voor God. Speciaal het Byzantijnse Pasen legt wat meer nadruk op de levende, opgestane Christus dan op de gestorven Christus van het Christelijke Pasen. Dit maakt het geheel weer wat lichter. De devotionele invloed is dus groot. Men voelt zich snel gesticht en geraakt. De vele extra rituele handelingen dragen bij tot de krachtige opbouw van een geestelijke kapel. Het transformatiehuisje kan dus flink groter en sterker zijn hierdoor.
  • Het Byzantijnse mannenkoor. Dit mannenkoor heeft een energetische werking op alle kerkleden. Het is een schoonmaak, veel primitiever en lager in het lichaam dan bij de Wishful Singing a capella dames van het in een eerdere blog besproken concert (zie http://watchthegod.blogspot.be/2012/04/capella-concert-zonder-muzikale.html ). Door het Oekraïense verleden van het koor is de energie wel wat sombertjes. Oekraïne heeft veel geleden in haar geschiedenis. De volksaard, uitgedrukt in het kerkslavisch, speelt altijd mee. Dus de schoonmaak werkt sterk, maar het is net of jullie geholpen zijn door een wat sombere dokter, maar toch geholpen!
  • De wijding van iconen. In deze mis werden tientallen door leken geschilderde iconen uitgestald, die na de mis speciaal werden gezegend en gewijd door de priester van deze kerk. De sfeer die iconen, ook van de beginnende leerlingen, hebben is die van geduld, devotie en liefde voor het handwerk. Deze iconen hebben bijgedragen aan de mooie, rustige, warme sfeer in de volle kerk. Mensen voelden deze energie, namen hem mee in het hart.
  • De uitstraling van deze (volle) kerk. Op de plek van deze kerk worden al 800 jaar erediensten voor God gehouden. Het is een krachtige energetische verbinding tussen de geestelijke wereld en de aardse. Deze kerk is gewijd aan Antonius Abt, als heilige, symbool van de armoe en de bereidheid voor God de aardse weelde te verzaken. Dit heeft ook invloed op de sfeer. Het is één van de weinige kerken ter wereld waar de hand van God, niet het oog van god geschilderd is. Net als in de Sixtijnse kapel van Michelangelo symboliseert deze hand de devotie, het respect en de liefde voor de werken van God.
Kortom, deze dienst op het Oosters-Orthodoxe Pasen, was een zegen voor jullie allen, op aarde en in de geest, en de energetische werking hiervan is groot. Met meer van deze bijeenkomsten zouden jullie een betere wereld hebben.

Wees jullie allen gezegend


Nr. 63