Translate

zaterdag 2 mei 2015

De rijke en de kameel




Het is makkelijker dat een kameel door het oog van een naald gaat dan dat een rijke het Koninkrijk Gods binnengaat, Matteüs 19:24

Mijn God, mag ik U  vragen?
Zijn er niet ook goedhartige rijken, zijn er niet ook kwaadaardige armen? Of bedoelde Christus het anders?
Zou U hier op in willen gaan?

Mijn zoon, de nuance is altijd goed.
Toch had Christus een punt.
Stel je voor, dat je rijk bent, en een huis hebt vol antiek, en andere waardevolle zaken, en je gaat een avondje weg? Hoeveel zorgen maak je je dan om een mogelijke inbraak, om diefstal van jouw bezittingen? Heb je al een Security bureau in de armen genomen, ben je opgelucht als je thuiskomt en alles is in orde?
Hoe bezorgd is het bewustzijn van een rijke om alles te behouden?
En de rijke die al die zorgen heeft losgelaten en bereid is, diep van binnen, alles kwijt te raken, wordt niet bedoeld door de Christus.

Het punt is dit.
De wensen van het hart scheppen de staat van het geestelijke lichaam, en dat lichaam is alles wat men heeft na de fysieke dood.
Zeker komt een goedhartige rijke eerder in de hemel dan een kwaadaardige arme.
Rijkdom kan een zegen zijn, als de rijke loslaat, als de rijke deelt, als de rijke bereid is zijn rijkdom te verliezen, als het hart van een rijke met andere dingen bezig is.

Maar God ziet de bezeten rijke op zijn sterfbed en zijn geestelijk lichaam is vastgeketend met de zware kettingen van zijn materiële lusten. Scrooge revisited.
Charles Dickens had een grote fantasie, maar niet voor het ongerijmde, maar voor de verborgen geestelijke werkelijkheid van het aardse leven.

Dus God vraagt de rijke: waar ligt jouw hart?
En het antwoord bepaalt of deze rijke of de kameel het moeilijker hebben.
En God vraagt aan ieder mens: waar ligt jouw hart?
Bouwen de wensen van jouw hart aan de schoonheid of aan de afzichtelijkheid van jouw geestelijke lichaam?

Wees jullie allen gezegend

Nr. 273