Translate

zondag 1 april 2018

Het levende geloof i.p.v. materialisme



Mijn God, de laatste tijd zie ik zoveel mensen om me heen, die worstelen met het leven. En ze lijden aan migraine, werken te hard, kennen geen rust, ervaren stress en onrust en kijken teveel uit naar hun weekend of hun vakantie. Ik zie veel verwarring, onrust, vastklampen aan fitness en lichamelijke geneugten. Het komt me alles nogal armoedig over, alsof er niet meer is. Hoe kan een sportheld met gouden medaille, een Koning of een filmheldin nu in hemelsnaam ons voorbeeld zijn, het zijn gewoon mensen met een talentje, so what? En dat virulente atheïsme om me heen vind ik ook soms stuitend. Eigenlijk vind ik alles heel decadent om me heen en ik bespeur niet  veel godsvrucht, nederigheid of geloof.

Hoe vreugdevol is een gesprek met U?
Hoe krachtig en rustgevend een gebed?
Hoe inspirerend is een biecht?
Hoe genezend het loslaten van de worsteling des levens?
Hoe verstillend is een onmetelijk vertrouwen in God?

Mijn zoon, wees niet te makkelijk in jouw waarnemingen. God ziet in de harten van de mensen en kent hun diepste en verborgen verlangen naar God, of tenminste hun groot gemis aan overgave.

Maar je hebt een punt, dat zeker.
Mensen gaan naar winkelcentra i.p.v. naar kerken.
Mensen gaan in therapie i.p.v. de bevrijdende ervaring van het biechten te ondergaan.
Mensen lijden aan migraine en te grote verantwoordelijkheden i.p.v. in de stilte van hun kamers te bidden tot de Ene God.
Mensen gaan naar conditietraining i.p.v. naar spirituele bijeenkomsten.
Mensen klampen zich vast aan de helden van TV i.p.v. het voorbeeld van de grote Zonen en Dochters van God te eren en  te volgen.
Mensen klampen zich vast aan de troost van eten en alcohol i.p.v. aan de troost van een levend geloof.
Mensen verwijten hun politici van alles i.p.v. hun lot neer te leggen bij God.

Maar weet dat het tijdelijk is.
God en Diens wetten zorgen wel voor de correctie, liefst goedschiks, meestal kwaadschiks. En door het lijden van de mens en de kruisiging van zijn ego en door aardse moeilijkheden zal zijn geestelijk lichaam bevrijd worden. Door de overgave van het verstand daarna zal de mens weer open gaan staan voor de macht en pracht van God in hun leven.
Wees gezegend.

Wees jullie allen gezegend

Nr. 420