Translate

vrijdag 29 maart 2019

De heilige drie-eenheid en de mens

'


Vanuit andere godsdiensten wordt dit  beeld van de christelijke kerken van een heilige drie-eenheid nogal bekritiseerd, maar ik vraag me af of in wezen dit niet voor alle godsdiensten een waarheid is? Zou U hier op in willen gaan?

Dat doe Ik.
De heilige drie-eenheid is een geestelijk feit en is een waarheid voor alle godsdiensten en een levende werkelijkheid in ieder individueel mens. Laat dit vooraf gezegd.
De heilige drie-eenheid is verwoord als de Vader, de Zoon en de Heilige Geest. Amen ook nog.
Wij hebben al eerder gesteld dat het eigenlijk gaat om ten eerste de Vader-God, ten tweede de Moeder-Godin en ten derde de vleesgeworden God op aarde, vleesgeworden in de mens, de Godszoon of Godsdochter.

Natuurlijk hebben de moslims gelijk als ze zeggen, God kan geen zoon hebben. En er is maar één God. In wezen is dit waar. Er is God/Allah/Brahman/Jahweh en nog wat andere namen en interpretaties, zoals jullie mensen weten. Maar toch maar EEN God.

Maar God heeft natuurlijk twee kanten, de vrouwelijk en de mannelijke kant, twee vrij belangrijke tegengestelde krachten in de kosmos. De christenen zijn deze twee principes de Vader en de Heilige geest gaan noemen, maar het is de ondeelbare Godheid met een mannelijke en vrouwelijke “kant”, we kunnen het voor het gemak de God-Godin noemen, maar in dit betoog past de Vader-Moeder beter. Op een bepaalde menselijke manier beredeneerd zitten We dan al aan Twee Goden, Krachten, Principes, Werkingen, Wezens.

Maar eigenlijk krijgen de moslims en Hindoes dan ongelijk want vanuit het perspectief van de mens zijn deze twee verschillende krachten zeer voelbaar en herkenbaar en te ervaren.

De Vader-God met Intelligentie en Wil en het Woord dat de aarde en de mens schept.

En daarnaast de Moeder-Godin met waarheid en wijsheid en liefde, die waart over de aarde, zo heb je al gauw een Heilige Geest, die de mensen geestelijke energie inblaast en troost.

Voor de mens toch twee Krachten.
De moslims haken af, hoewel ze erkennen dat Allah duizend namen heeft.
De protestanten hebben de Heilige Geest, de geest van Waarheid  een prominente rol gegeven.
De Katholieken koesteren het beeld van de Heilige Moeder, Maria, de Troosteres, de Koningin. Maar in alle gevallen gaat het om de Moeder-Godin.
De Joden kennen God een strenge rechtvaardige en een vergevingsgezinde barmhartige kant toe respectievelijk tot uitdrukking komend in de aanduidingen Eelohiem (God) en Adonai (de Naam, de Eeuwige). Maar zij vinden het eigenlijk absurd God genitaliën toe te kennen.
Maar natuurlijk heeft God intussen gewoon mannelijke en vrouwelijke eigenschappen.

Wat heeft God niet?

De Hindoes willen Brahma niet graag opdelen in een vrouwelijke en mannelijke kant, want ze zijn het wel eens met de  moslims. Bhrama is ondeelbaar, één en er is maar één God. Vervolgens komen de vele eigenschappen van God terug in een heel pantheon van Goden zoals ook de Grieken en Romeinen deden, en zo komt de vrouwelijke (shakti) kant van Brahma goed terug bij  Parvati, de vreedzame, of in woestere vormen zoals bij Durga, Chamunda of Kali. Maar weet, dat het allen eigenschappen van God zijn.
En de Boeddhisten zijn Boeddha toch indirect gaan vereenzelvigen met een (mannelijke) Godheid en de vrouwelijke Godheid werd Kuan Yin en zo zijn we rond.

En dan komt nu het voor de mens belangrijkste meest dichtbije aspect van God namelijk de menswording van God, de Zoon. De Heilige Drie-eenheid is zo compleet, de Vader en de Moeder en de Zoon. De zoon van God op aarde en omdat we feministisch zijn de Zoon/Dochter op aarde. En de Zoon/Dochter zijn dus de mensgeworden god maar vooral de mens die god wordt.

En als je naar alle godsdiensten kijkt zie je de onbedwingbare behoefte van de gelovigen om God dichtbij te ervaren in Diens Zoon en Dochterschap. Zo komt de Christus dichtbij, de mens Boeddha, de profeet Mohamed, de aartsvaders en heilige leraren van de joden, Krishna en Rama bij de Hindoes. En door het patriarchale verleden van de mensheid zijn de Dochters wat op de achtergrond geraakt, maar niet terecht. Zij zijn in de ogen van God even belangrijk.

En zo komen we nu bij de heilige drie-eenheid in de mens.
Ieder mens heeft zijn eigen persoonlijk Drie-eenheid. De Mijn God, de Mijn Godin en de Mijn Zoon/Dochter. En wanneer iemand zegt te praten met Jezus, Maria hoort, Mohamed ziet in zijn gedachten, de stem van Krishna van binnen waarneemt, een goddelijke openbaring heeft of een verschijning van zijn/haar profeet dan gaat het bijna altijd om de persoonlijk eigen Mijn Drie-eenheid die zich helemaal volgens de religieuze traditie van deze mens voordoet in een verschijningsvorm als de markante God-Godin-Zoon/Dochter. En zo is de communicatie optimaal. Voor allen.

Wees jullie allen gezegend

Nr. 448