Translate

zaterdag 12 april 2014

Whatever we do to others, we do to ourselves (Chief Seattle)


 


Humankind has not woven the web of life.
We are but one thread within it.
Whatever we do to the web, we do to ourselves.
All things are bound together.
All things connect.

Chief Seattle, 1854


Zou U hier op in willen gaan?

Waarom ga je er eerst zelf niet op in?
Ik zie, dat je wat op jouw lever hebt.

Ja, Mijn God, dat ziet U goed.
U heeft al vaak uitgelegd, dat er rechtvaardigheid bestaat, dat alles samenhangt, dat wat je doet in het leven, bij je terug komt. Ooit.
Maar dat ooit. Dat duurt me zo lang.
Een man, die een vrouw mishandelt, zou nog dezelfde dag mee moeten maken, dat hij zelf wordt mishandeld.
Of iemand die vuilnis in de natuur gooit, zou mee moeten maken, dat dezelfde avond nog deze vuilnis in zijn eigen bed de lakens heeft vervuild. Enzovoort.

Eindeloos kan de mens met zijn vrije wil doorgaan fouten te maken, de omgeving te vervuilen, te martelen of wreed te zijn, voordat de correctie komt.
Zie eens hoe lang Hitler met zijn trawanten door heeft kunnen gaan, wel 10 jaar en intussen werd het Joodse ras uitgemoord, onschuldige oude vrouwen uit hun leunstoel gerukt en vergast. Dat kan toch zomaar niet. De straf, de wraak, de rechtzetting, de repercussies van duivels handelen, die duren me te lang. Nou dat moest dan van mijn lever.

Dat is dan gezegd.
Vanuit het perspectief van de mens duurt alles eindeloos lang, te lang en zou eigenlijk alles gelijk moeten geschieden, oog om oog en tand om tand. Vandaag gemoord, morgen vermoord, zoals je het beschrijft.

Vanuit Gods perspectief gebeurt dat ook.
Want een moordenaar, die dertig jaar moordt, en na zijn dood 40 jaar de gruwelijke gevolgen van zijn daden ondervindt, in eenzaamheid en lichamelijk lijden, die nog 10 jaar lang door een hel gaat van spijt en wroeging om wat hij heeft gedaan op aarde, en daarna 20 jaar herstelt en een liefdevolle helper wordt in de geestelijke wereld, deze  100 “aardse” jaren zijn vanuit Gods perspectief één seconde.

Want God is al miljarden jaren bezig is met deze (en andere) planeten, al een half miljoen jaar met de menselijke ontwikkeling, al dertigduizend jaar met menselijke beschaving, al 200 jaar met de overbevolking en milieuvervuiling.

Voor God zijn het moment, dat de moordenaar zijn eerst slachtoffer neersteekt en het moment, dat hij een liefdevolle geestelijke helper is geworden en alle schulden en fouten en tekortkomingen heeft ingelost, één enkel moment.

Als de moordenaar steekt, ziet God al dit, in één oogopslag:
  • het leed dat de moordenaar over zichzelf afroept, vóór en na zijn eigen overlijden
  • alles wat voorafgegaan is in dit ontspoorde en mishandelde leven van de moordenaar
  • de levenservaringen, die anderen opdoen rond deze moord, zowel het slachtoffer als de dierbaren: ook veel goeds wordt gebracht als men leed ervaart, wanneer hun ziel door het lijden bevrijd wordt van onbelangrijke zaken en kleine muizenissen
  • Hoe de samenleving reageert op deze moord, en hoe spiritueler en beschaafder  de samenleving is, zozeer heeft men oog voor het slachtoffer ín de dader.
De materiële wereld kent zijn eigen wetten, binnen  Gods wetten ontwikkeld, en waar jullie alleen de emmer zien overlopen, ziet God wie langdurend deze emmer deed vollopen en de bloesem die uiteindelijk door het overstromen water krijgt. Waar jullie het moment van de gruwel zien, en diep verontwaardigd zijn over de dader, ziet God het web dat de hele samenleving gewoven heeft rondom dader en slachtoffer.

“All things are bound together. All things connect”

Daarom vraag Ik jullie:
  • Heeft Hitler zijn daden alleen gepleegd of samen met zijn volk? Heeft hij alle Joden alleen weggevoerd, of werd hij geholpen door de gemeenten en de politie van de bezette dorpen?
  • Heeft een man die vuilnis in de natuur gooit, dit alleen gedaan, of is hij ook niet verwend en oppervlakkig opgevoed en leeft hij in een samenleving van materialisme en hebzucht?
  • Is de man die een medemens mishandelt op straat, vaak niet zelf eerst mishandeld door zijn vader, of zijn buurtjongens, en hebben zijn onderwijzers hem wel voldoende begeleid in zijn schamele opvoeding?
  • Wordt het uitsterven van diersoorten niet mede veroorzaakt doordat men zijn ogen sluit voor de gevolgen, en zo willens en wetens zijn eigen nest bevuilt?
En tenslotte: moeten alle mensen, alle samenlevingen, alle daders, alle gebeurtenissen niet de tijd krijgen om rechtgezet te worden, tot inzicht te komen, te leren van de gebeurtenissen en vooral tijd krijgen om dingen af te leren?

Ben jij, Mijn zoon, niet alleen maar ongeduldig?
Want weet, dat het letterlijk zo gaat als je zou willen: oog om oog, tand om tand.
Maar ten eerste: dit lijkt niet te gebeuren in jullie aardse tijdstermen, maar vanuit geestelijk perspectief geschiedt de correctie wel degelijk onmiddellijk.
Maar ten tweede gebeurt dit met liefde en begrip voor de aardse menselijke ontwikkeling en voor zijn aardse vrije wil. En die vrije wil heeft op aarde  iets meer tijd nodig dan jullie kunnen beseffen.

Wees jullie allen gezegend

Nr. 215