Translate

donderdag 24 december 2015

Het leven van Jezus als voorbeeld navolgen



Mijn God, zou ik U wat mogen zeggen?

In deze Kerstperiode waarin de commercie het in de massamedia overgenomen heeft van de menselijkheid zou ik graag stil willen staan bij het leven van Jezus, zijn voorbeeld als mens.
Laat deze Kerstperiode een heidense achtergrond hebben en een feest zijn van de geboorte van het licht. Laat de kerstboom heidens zijn. Laat de datum van de geboorte van Christus mogelijk een andere zijn. Wat maakt het uit?
Eigenlijk is toch maar één ding belangrijk, dat Jezus ons een voorbeeld was.
Een mens van liefde, een man van wijsheid, een moedig iemand die conventies doorbrak. Iemand die bereid was steeds op nieuw naar zijn Vader te gaan voor steun en samenspraak, voor vertrouwen en stilte, voor gebed en rust.

Wat zouden wij er om twisten of hij schepper van een kosmos is, of zoon van God. Of hij één van de grote profeten is of de profeet. Zal hij ons er zelf ooit mee om de oren slaan dat we dat niet wisten of niet geloofden, niet erkenden of niet begrepen? Hij zal toch alleen willen weten of we zijn voorbeeld probeerden te  volgen? Al probeerden  we het maar?
Ik ben die godsdiensttwisten, en dat gekissebis, en dat gezeur over wat je moet geloven zo zat. Zo ontzettend zat, ik begrijp de atheïsten wel, die niks meer willen weten van die geloofsfanaten, die elkaar om de oren slaan met hun hele of halve waarheden.
Nou ja, U begrijpt waar ik heen wil.

Mijn zoon, je hebt jouw punt gemaakt.

Jezus was een waarachtig mens, een zuiver denker, een oprechte aanbidder van God, een man van moed, een voorvechter van rechtvaardigheid. Hij was wars van huichelarijen en onwaarachtigheid. Hij beminde ieder die kwetsbaar was, jong of oud, arm of ziek, lelijk of misdadig. Hij wist in ieder mens de belofte van God voor ieder mens te zien: ooit toe te mogen treden tot de hemelse dreven. En daartoe werkte hij op aarde, met deze twee doelen: God te eren en de mens dichter bij God te brengen.

En neem het de mensheid niet kwalijk, Mijn zoon, dat ze slechts op weg is.
En wees gerust, de mensheid heeft nog een lange weg te gaan, van beest naar geest, van strijd naar overgave, van het uiterlijk naar het innerlijk, van de aarde naar de hemel.

God is de mens nabij op zijn weg. Elk mens, bij elke stap.
Jezus maakte grote stappen, maar vertraagde zijn gang om elk mens mee te nemen.
In die zin is hij Godgelijk.
Want God vertraagt Diens gang om elk mens mee te nemen.
Want God weet, dat elke mens uiteindelijk maar EEN weg gaat.
EEN weg, EEN doel, EEN gang, EEN belofte.

Wees jullie allen gezegend

Nr. 309