Translate

donderdag 25 januari 2018

Stap er even uit (Hopeloos verloren, 6)




Soms moet je even naar buiten, een frisse neus halen en je herinneren wie je bent en waar je wilt zijn

Tsja, Mijn God, dit is de zesde in de rij, maar ik weet niet zo goed wat ik er van moet vinden?

Mijn zoon, Ik vind er wat van. Hier komt Mijn antwoord.
Dit gaat over identificatie, obsessie, koker denken, fascinatie, kortom de neiging van de mens om zich te verliezen in waar hij mee bezig is. En als dat iets leuks is, nou dan hoor je niemand klagen, nog beter zelfs:  men zwelgt dan graag in de fijne dingen des levens.

Maar dit citaat doelt er op als het niet goed gaat. En dan  is kortom alles beter dan er teveel,  te lang en te alleen in blijven zitten. Alles wat de mens dan doet om even los te komen van de heftigheid is bevrijdend. Weggaan, er over praten, even afstand nemen. En met deze afstand komen inzicht, overzicht en doorzicht en vaak lossen de zaken dan snel op. Of er wordt tenminste duidelijk dat er een weg uit is, of zicht op verlichting of hulp. Bidden helpt ook in zo’n situatie, zei God fijntjes. Want men opent dan een luikje naar de eeuwigheid.

Wees jullie allen gezegend
 
 
Nr. 414