Translate

zaterdag 6 oktober 2018

Een wijze houding (Diepgaande gezegden, 1)




Twee zaken bepalen wie je bent. Jouw geduld als je niets hebt, en jouw houding als je alles bezit

Zou U hier op in willen gaan?

Mijn zoon, wat staat internet toch vol met diepgaande gezegden. Je googelt altijd mooie gezegden of wijze of inspirerende gezegden. Vandaag heb ik je het inzicht gegeven om diepgaande gezegden te googlen, en kijk eens even, je hebt zo tien gezegden opgeduikeld waar we mee verder kunnen, we hebben gelijk weer tien blogs te gaan. Mijn zoon, We zullen zo de komende maanden ons handen vol hebben.

Terug naar dit gezegde.

In de uitersten van het leven wordt zichtbaar wat een mens heeft opgebouwd.

Wanneer het leven de mens alles uit zijn handen heeft geslagen wordt zichtbaar wat de mens aan incasseringsvermogen, aan wijsheid, aan innerlijke kracht heeft opgebouwd. En met name het geduld dat deze mens opbrengt als het leven hem alles ontnomen heeft toont zijn grootsheid, zijn innerlijke kracht, zijn geestelijke rijkdom. Als hij alles heeft, tsja, en het gaat hem voor de wind, dan kan hij makkelijk rustig, ontspannen, ruimhartig zijn. Als alles hem ontnomen is, en hij betoont geduld en raakt niet in paniek, dan kan de wereld aan hem zien, wat God al weet, hoe groots deze mens is.

En als hij alles heeft, en deze mens heeft een houding van “dat heb ik alles verworven, dat heb ik dankzij mijn talenten en harde werken en wil voor elkaar” dan is dat een andere houding dan iemand die zegt “ach ik heb alleen maar geluk gehad, en alles aangereikt gekregen, een ander die hetzelfde probeerde had minder geluk, en ik wel, ik ben er dankbaar om, ik heb mijn talenten van het leven, van God gekregen, wie ben ik? Ik heb alleen maar de plicht om dit alles te delen met mijn medemens die minder geluk heeft gehad”.  De houding van deze mens is groots en wijs en getuigt van inzicht. Diegenen die prat gaat op zijn eigen talenten en denkt dat hij het verdiend heeft is een klein mens, die nog een lange weg  te gaan heeft op het pad van inzicht en wijsheid.

God bemint de laatste, zeker, maar koestert de eerste.

Wees jullie allen gezegend

Nr. 435