Translate

maandag 2 augustus 2021

Moeiteloos goed doen komt voort uit overvloed en nederigheid

Ware goedheid is als het water dat een zegen is voor alles en niets schaadt . En evenals het water, zoekt de ware goedheid de laagste plaatsen, de niveaus die anderen juist mijden Taoïsme Urantiaboek §131 p.1452

Ik kende een zeer rechtschapen en heilig priester die zijn afscheidsmis had, voordat hij met pensioen ging. Ja, over de 80 jaar was hij, dus hij was doorgegaan met zijn goede werk tot hij niet meer kon. In deze mis maakte ik mee, dat vanuit de geestelijke wereld een grote genade en zegen gegeven werd over zijn aardse werk en ik “zag” en voelde dit alles gebeuren. Ik laat hier even rusten wat ik ervaren heb. Maar de hemel opende zich daar op dat altaar op een wijze die mij vervulde met ontzag en ontroering.

Toen ik hem later in een brief mijn ervaring vertelde en mijn bewondering en respect uitsprak over deze heilige gebeurtenis, schreef hij “ik vind het fijn voor je  dat je dit hebt meegemaakt, maar wat mijzelf betreft kan ik alleen maar zeggen “ik heb alles te danken aan mijn ouders en de Maagd Maria”. Toentertijd begreep ik niets van zijn bescheidenheid, maar nu zo langzamerhand begin ik zelf te ervaren, dat goedheid en handelen vanuit goedheid eigenlijk niets anders zijn dan delen van de overvloed die je hebt gekregen, en dat dat natuurlijk is en eigenlijk niet anders kan. Er lijkt geen natuurlijker weg. En nu kwam ik dit taoïstische citaat tegen en hierin wordt het nog meer zen en nog mooier en meer vanzelfsprekend omschreven dan ik had vermoed.

Zou U er iets over willen zeggen, Mijn God?

Dit is de wil van God. Ware liefde is moeiteloos, en handelt zonder eigenbelang, en deelt van eigen overvloed. En stroomt uit de goede mens als water naar lagere en onbereikbare plaatsen, naar mensen die dat het hardste nodig hebben. Ware liefde komt daarom voort uit een nederig mens die is gaan beseffen dat men alleen lege handen kan krijgen als de volle handen en het volle hart uitdelen, uitdelen en uitdelen, moeiteloos geven. Hoe kunnen anders de handen en het hart gevuld worden met nog meer?

Dit citaat laat zien dat God waarlijk alle godsdiensten liefheeft. De schoonheid en de waarheid van dit taoïstische citaat mag elke andere geloofsgenoot en ongelovige raken en inspireren.

Wees gezegend

Nr. 511