Vorige week was ik in gelegenheid om een tempel van de Sikh’s in Den Haag te bezoeken. Ik moet tot mijn schande bekennen dat ik werkelijk helemaal niets van het Sikh geloof af wist en ik ging dus totaal blanco naar de tempel. Wel wist ik van internet dat ik me zodanig moest kleden, dat min armen en benen bedekt waren. Daar zou ik dan een doek krijgen om mijn hoofd(haar) te bedekken. De mannen doen dat met een tulband of eenvoudiger een doek. Een zeer aardige en behulpzame heer aldaar wees me de weg waar ik mijn schoenen uit kon doen, waar ik mijn handen kon wassen en vervolgens knoopte hij, ik moest voor hem knielen want ik ben lang en hij was klein, een oranje doek om mijn hoofd. Later bemerkte ik dat de mannen daar of een echte Sikh tulband op hun hoofd hebben, en toevallig hadden zij dan ook een lange en ongeschoren baard. Of er waren mannen die in het dagelijkse leven zonder hoofdbedekking door het leven gingen en die droegen dan zo’n ter plekke opgeknoopte hoofddoek en hadden meestal geen baard of een kortgeschoren baardje, vaak waren dat jongeren.
Alle mannen zaten aan de ene kant en alle vrouwen, in de mooiste gewaden en hoofddoeken, in alle kleuren van de regenboog, zaten aan de andere kant. En wij hadden gelukkig een groot beeldscherm voor ons waar de tekst die door de Granthi (voorganger) werd gezongen in het Punjabi (begreep ik later) en het Engels verscheen. Voorin de grote ruimte was een soort van altaar, onder een lichtkoepel van daglicht, bedekt met doeken en op dat altaar een groot boek met Het Heilige Woord Van God. Meer niet.
Het Sikhisme is een monotheïstische godsdienst. Dit betekent dat men in één God gelooft. Het Sikhisme ontstond in het begin van de 16e eeuw in noordelijk India, gestart door de eerste leermeester Goeroe Nanak Dev. Het is een onafhankelijk geloof dat geïnspireerd is op het Hindoeïsme en de Islam maar het heeft een eigen religieuze identiteit. De doctrines zijn vastgelegd in de Guru Granth Sahib. Dit is het Heilige Boek voor de Sikhs (Wiki).
Ik vond werkelijk alles even prettig, vriendelijk, open, gastvrij en de sfeer in de tempel ervoer ik als ongelooflijk sereen. Er leek een grote eenvoud te bestaan, met weinig rituelen, en alles was gericht op het woord van God. Wat was dat woord van God dan? Ik heb een willekeurige tekst van internet gehaald, die overeenkomt met de vele teksten die die ochtend in de tempel werden gezongen en vermeld. Ik vond ze erg mooi, ook omdat ze eigenlijk steeds verwijzen naar: God is in ons en wij kunnen communiceren met God en proberen te leven naar Gods voorbeeld.
Nou helemaal naar de sfeer van de blogspot. Een voorbeeld:
Zij die de Heer als hun Vriend en Metgezel hebben
vertel me, wat hebben ze nog meer nodig?
Zij die verliefd zijn op de Heer van het Universum
pijn,
lijden en twijfel rennen van hen weg.
jaa kaa
meeth saajan hai sameeaa
this
jan ko kahu kaa kee kameeaa|
jaa kee
preeth gobi(n)dh sio laagee
dhookh
dharadh bhram thaa kaa bhaagee.
(deze
Shabad is van Goeroe Arjan Dev Ji, in Raag Gauree, op Pannaa 186)
Ik vraag me terwijl ik in de dienst zit af of
deze godsdienst niet tot één van de zuivere vormen van godsdienst op aarde
behoort en mede voorloper is van een
tijd waar kerken en voorgangers zijn afgeschaft en godsdienst een aller
individueelste communicatie wordt tussen God (in de mens) en de mens?
Ik hoop zeker nog een keer terug te komen.
Zou U hier iets over willen zeggen?
Mijn zoon, laten We geen oordeel uitspreken of de ene godsdienst zuiverder en beter is dan de andere, daar gaan mensen toch alleen maar mee aan de haal.
Het Sikh geloof is een reactie op de grote rijkdom van het Hindoestaanse geloof en heeft elementen van de Islam overgenomen. Tot zover.
Ik wil in deze blog vier belangrijke elementen noemen. Daar kan iedereen
dan het zijne van vinden.
ü
De allerindividueelste relatie tussen de mens en God in de
mens.
Guru Nanak heeft hier de basis gelegd
voor een zuivere traditie van God zoeken, en wel de levende en aanspreekbare God
in de mens.
ü
Het zoeken naar de eenvoud van het leven.
Het Sikh geloof heeft al die eeuwen de
directe impact van godsdienst op het gewone leven en hoe dat leven moet worden
geleefd gekoesterd. Veel culturele rituelen en vooroordelen heeft men
geprobeerd te elimineren. Alles t.b.v. de individuele band van de mens met God.
Al het andere is secundair.
ü
Het grote respect voor de vrouw en de gelijkwaardigheid van
man en vrouw.
De stelling van Goeroe Nanak dat de ziel
van de man en de ziel van de vrouw gelijkwaardig zijn heeft gemaakt dat in de
praktijk van alle dag de Sikhs altijd weer teruggingen naar deze kernwaarheid,
als de geslachten op cultureel gebied leken te botsen.
ü
De ruimte voor devotie in het dagelijkse leven.
Uiteraard heeft elke godsdienst de wens
het gewone leven te inspireren en te beïnvloeden. Dat streven is alom aanwezig.
Het is de Sikhs goed gelukt om dit steeds te vertalen naar het gewone leven in
de meest zuivere wijze. Hoe men omgaat met het eigen leven, met de medemens,
met de verantwoordelijkheden in de
samenleving, met de natuur. Dit geschiedde en geschied steeds met veel respect,
veel aandacht en veel wijsheid.
Je hebt je gelaafd aan deze bijeenkomst. Ga nog eens terug.
En bovengenoemde Shabad, de tekst van Guru Arjan Dev Ji, is dat niet
precies wat Wij samen hebben, Mijn zoon?
De Sikhs zijn gezegend.
Wees jullie allen gezegend
Nr. 556