“Bij het artikel over koeien
knuffelen (Trouw, 30 december 2015) dacht ik aan mijn broer. Hij was boer en
had een bijzondere band met zijn vee. Heel speciaal met een koe, die hij als
kalf had aangehouden. Als hij dit dier niet even had geknuffeld voor het
melken, zette de koe haar linkerpoot naar voren, zodat mijn broer het melkstel
niet kon aanbrengen. Na de knuffel liet ze zich gewillig melken” (een briefschrijver,
2 januari 2016).
Zou U hier iets over willen zeggen?
Dieren en planten hebben
een gevoelsleven.
Dieren en planten
hebben een gedachteleven.Misschien niet zo ontwikkeld als dat van mensen, maar toch.
Sterker nog, er zijn diersoorten die een rijker gevoels- en gedachteleven hebben dan sommige mensen.
Maar laten we niet naar primitiviteit kijken.
Laten we naar rijkdom en variatie kijken.
De emotionele
biodiversiteit is op aarde enorm toegenomen sinds de komst van de mens, maar
planten en dieren hebben ook een gevoelsleven.
De mentale
biodiversiteit is op aarde enorm toegenomen sinds de komst van de mens, maar
planten en dieren hebben ook een gedachteleven.
Laten We daar op ingaan.
Veel mensen denken
dat ze dieren en planten kunnen behandelen als minderwaardig wezens, ondergeschikt
en dienstbaar aan de mensheid.En dat is een grote misvatting.
De dieren- en plantenwereld worden in het algemeen door de mensheid ernstig onderschat.
En ernstig misbruikt.
En ernstig mishandeld.
En ernstig uitgebuit.
En ernstig vernietigd.
En uitbuiting en
mishandeling en vernietiging komen altijd terug bij de dader.
De handelwijzen van de
mens ten opzichte van dieren en planten is in de ogen van de geestelijke wereld
een misdaad.En misdaad heeft altijd repercussies, vroeg of laat.
De mensheid mag daar op wachten, en het zal vroeg zijn.
Intussen zij de boer
in het krantenartikel zeer gezegend. Hij was een verlicht mens wat dit betreft,
en een voorbeeld voor de toekomstige mensheid.
Wees jullie allen gezegend
Nr. 312