Translate

donderdag 22 september 2011

Aandacht voor een bedelaar kost bijna niets.


Ik fiets naar mijn werk en herinner me, dat ik afgelopen zondag een bedelende invalide op een driewieler op het station van H. wel erg kortaf heb bejegend, zonder iets te geven ook. Ik reageerde in de trant van ” ajb niet” en liep weg. Ik had blijkbaar andere dingen aan mijn hoofd.

Ik vraag God: "Ik geloof dat ik deze invalide man zondag niet erg liefdevol heb bejegend? Zou U er iets over willen zeggen?"

Graag. Iets meer liefde zou wel fijn geweest zijn. Jij had een mooie dag gehad met jouw zoon en partner. Ik heb je die dag alle engelen waarom je verzocht hebt om alles goed te laten verlopen op jouw pad gezonden. Het was mooi weer, je had jouw zoon veilig thuisgebracht, ging nog een mooie wandeling maken in een prachtig bos, je bent gezond, je fijne partner stond op je te wachten, de auto beschikbaar. En dan word je geconfronteerd met een sjofel geklede, niet helemaal goed gewassen invalide 50-er op een driewieler die een onsamenhangend verhaal houdt en vraagt om wat aandacht en een euro. En hij wordt door jou afgesnauwd.

Wat erg, u heeft gelijk, wat had ik dan kunnen doen?

Ook al was je met andere dingen bezig, behoud altijd het respect voor alles en iedereen. Je had hem respectvol kunnen bejegenen, hem aan kunnen kijken van mens tot mens. En zelfs had je kunnen zeggen: sorry ik heb geen tijd, maar een prettige dag. Dat kost toch zeker niets ?

Maar je had tijd genoeg. Je had hem ook aardig kunnen bejegenen en zijn verhaal kunnen aanhoren. Wat kosten 2 minuten en 5 zinnen aan jou, die de hele dag niets dan welvaart en geluk en rijkdom aan lichamelijke en geestelijke zaken had ervaren ? En die dit alles van Mij had gekregen. Wat de lotsbestemming van deze invalide man ook is, en hoe dikwijls je verder respectvol omgaat met bedelaars en bijna altijd wat geeft, op dit moment was even jouw oude ik in volle glorie aanwezig.

U heeft natuurlijk helemaal gelijk. Wat erg, ik schaam me diep. Kan ik dit nog goedmaken?

Krijgen jullie niet altijd de gelegenheid om het goed te maken ? Bid voor hem en herinner je deze fout in volgende gevallen. Dat is al heel wat. Dank je dat je er erover bent begonnen.

Ik zal voor hem bidden, nu gelijk. En ik ben er erg onder de indruk van, dat U mij niet gelijk bij mijn lurven heeft gepakt, maar heeft gewacht totdat ik er over begon.

Weet dat God altijd geduld heeft en weet ook dat de mens bewerkstelliger is van zijn eigen lot. Altijd, en het lot is geduldig en rekent altijd goed en kent een liefdevolle en rechtvaardige planning. Ook al ervaart de mens wanneer hij geconfronteerd wordt met de gevolgen van zijn daden de over hemzelf afgeroepen moeilijkheden als slachtoffer en niet als dader. God vergeet nooit iets, niet uit boekhouderszucht, maar omdat rechtvaardigheid één van Gods wetten is en jullie permanent correctie behoeven. God helpt altijd, ook met inzicht. De geest van inzicht zouden jullie vaker aan moeten roepen, zij is een van Gods belangrijkste maar meest verwaarloosde helpers. Roep haar vaak aan.

Overigens ben Ik ook jouw geweten, dus Ik was het die jou enige dagen later op een rustig moment herinnerde aan dit voorval. Ik heb niet gewacht tot jij er mee kwam maar tot we samen een goed moment voor gesprek en reflectie hadden. Alles wordt door God gezien en begeleid. Jullie leven alsof je alleen bent en ongezien, maar eigenlijk leven jullie op toneelplanken en Wij in de geest zien toe en laten en wachten, en betonen geduld maar grijpen, uiteindelijk als het echt niet anders kan, altijd in.

En wil je keer bidden voor deze invalide? Vraag met name om de engel van hoop, die is bij deze man het hardst nodig. Hiermee zet je jouw onnadenkendheid recht. En is alles weer rond, want weet, dat ook deze man zijn eigen weg moet gaan.

Ik doe het gelijk

Wees gezegend

Wees jullie allen gezegend

Nr. 11