Translate

zaterdag 1 oktober 2011

Gebedshuizen hebben zo hun beperkingen (1, Godsdiensten)


Monoloog over geloof: inleiding

Je hebt me gevraagd, of ik iets wil zeggen over Gods dienaren in allerlei godsdiensten, die de zaak misbruiken. Ga zitten, want op een complexe vraag wil Ik uitgebreid antwoorden. Er zitten een paar kanten aan, die Ik jullie wil vertellen: voorop gesteld, dit is een suggestieve vraagstelling. Je zegt eigenlijk, dat Gods dienaren het niet goed doen. Dat klopt soms, maar buiten de godsdiensten zijn ook dienaren, die het soms niet goed doen, zoals werkers in de politiek, in regeringen en in besturen, eigenlijk onder alle mensen. Dus weet, dat Ik nu door jouw vraag alleen inga op de priesters, dominees, pandits, profeten, voorgangers en hoe ze zich ook maar noemen.

Eerst een statement van Mij: alles is goed, jullie gebedshuizen, jullie verscheidenheid, jullie variatie. Mensen die bewust agnost zijn en zelfs tegen godsdiensten zijn. New agers, ietsisten, die hun eigen alternatief plan trekken. God vindt alles prima, mooi, goed, want het komt voort uit jullie vrije wil, die God koestert en het draagt bij aan jullie levenservaring.

Dus je hoort Mij niet zeggen, ga liever bij die en die kerk, en mijd zeker die en die geloofsgemeenschap, want die is van de duivel. Zo praten sommige voorgangers, niet Ik. Ik zou het zelfs niet kunnen denken.
 
Willen jullie je dus dit voor ogen blijven houden, alles is goed, God werkt aan alles mee, geeft alles de ruimte, onder het motto van de Hindoes:

"alle wegen leiden naar God, ook omwegen"

Gods vertrouwen in het leven, in de mens, in zijn maaksels en zijn pogingen tot beter leven is groot. En met name Gods vertrouwen in de natuurlijke correctiemechanismen van het geestelijke en aardse leven is formidabel. Alles komt dus altijd uiteindelijk goed. Maar Wij hebben het nu over de menselijk verzuchting: vraag ons niet hoe? Kan het soms niet wat anders? Kan het niet beter?

Het leven, de ontwikkeling, jullie verlangen naar God en jullie bereiken van God, dat alles kan inderdaad sneller en directer en het "bedroeft" God natuurlijk altijd, wanneer jullie frontaal, met oogkleppen op, keihard en onvermijdelijk tegen jullie eigen muur oprennen. Oei, dat doet natuurlijk altijd pijn.
Of het minder pijnlijk kan, dus, en of voorgangers voldoende bijdragen aan dit proces?

Deze vraag heeft vier kanten.

Ten eerste de natuur, ten tweede energie en gestalt, ten derde de persoonlijkheid van de mens en ten vierde Gods speciale dienaar, de duivel, de aap mèt zijn aapjes.

Wees allen gezegend

Nr. 14