Vier pijlers van kennis
"Vertrouw ten eerste op de geest en de bedoeling van de lessen, niet op de woorden. Vertrouw ten tweede op de lessen, niet op de persoonlijkheid van de leraar. Vertrouw ten derde op echte wijsheid, niet op oppervlakkige interpretatie. En vertrouw ten vierde op het wezen van je pure geest van wijsheid, niet op waarnemingen vol vooroordelen."
Gedachte
van Boeddha (ca. 563 - ca. 483 v.
Chr.), India
Mijn God, zou u in willen gaan op
deze gedachte van Boeddha?
Mijn zoon, Ik heb in eerdere blogs
dit onderwerp aangestipt.
Wij vanuit de spirituele wereld willen graag, dat jullie godsdiensten, wetten en boeken niet naar de letter van de wet, maar naar de geest, de strekking aanwenden. Graag ga Ik hier op in.
“Vertrouw
ten eerste op de geest en de bedoeling van de lessen, niet op de woorden”
Wat is het makkelijk voor jullie
denken, jullie handelen om gewoon alles letterlijk te nemen en daar dan een
ander mee om de oren te slaan, dit is de orthodoxe, primitieve manier. Dit
drijft jullie uit elkaar.
De ruimdenkende manier, die meer
het hart en het respect centraal stellen is: welke liefde spreekt uit de tekst,
welke bedoeling, welke geestelijke sfeer komt bovendrijven? Dit brengt jullie
samen.
“Vertrouw
ten tweede op de lessen, niet op de persoonlijkheid van de leraar”
Veel mensen zijn atheïst geworden,
omdat ze teleurgesteld zijn in de dienaren van God op aarde, en hebben daarmee
het kind met het badwater weggegooid. Maar God is beter dan Diens godsdiensten.
Adoreer de leraar niet, maar ga aan de slag met zijn lessen. Elke
profeet, elke heilige, elke leraar moet verwijzen naar God of het Leven. Zijn
eigen persoonlijkheid mag niet zo belangrijk zijn, hoewel een goed voorbeeld
wel meer indruk maakt dan een corrupt voorbeeld. Maar houdt rekening met het menselijke,
ook de voorganger heeft meestal beperkingen.
“Vertrouw
ten derde op echte wijsheid, niet op oppervlakkige interpretatie”
Alle geboden, alle religieuze
wetten, alle boeken kunnen oppervlakkig worden gebruikt, dan maak je alles
klein en kleinzielig. Ze kunnen ook diepgaand en wijs worden bekeken, dan houd
je ze groot. Er zijn voorbeelden van oppervlakkigheid te over op het gebied van
rigide verboden: verboden varkensvlees, vrouwen met boerka’s, verbod op
condooms, pruiken voor getrouwd joodse echtgenoten, veroordeling van zondaars,
eeuwig verdoemenis, de hel, uithuwelijken van jong meisjes, besnijdenis, jullie
weten zelf ook nog wel duizend voorbeelden. God is er niet blij mee.
“Vertrouw
ten vierde op het wezen van je pure geest van wijsheid, niet op waarnemingen
vol vooroordelen"
Jullie innerlijk, jullie ziel,
jullie geestelijk lichaam, jullie “Mijn God”, jullie hart, jullie intuïtie,
jullie beschermengel staan allen tot jullie beschikking om deze geest van
wijsheid te ervaren en te gebruiken. Waarom zouden jullie dan prat gaan op
veroordelen, waanideeën en dogma’s, fanatieke leraren en rigide wetten,
uitsluiting van medemensen en andersgelovigen en ongelovigen, en andere
liefdeloze regels en dictaten?
De Boeddha en zijn gezegden zij
gezegend.
Wees jullie allen gezegend
Nr. 143
Nr. 143